Troost voor de jeugd

0

Van kinds af aan leren we omgaan met tegenslag, teleurstelling en verlating. Dat begint wanneer papa of mama de kamer even uitgaan en het kind zich verlaten voelt. Tussen moeder en kind begint dat nog eerder. Als het ouder wordt, leert het erop vertrouwen dat papa en mama weer terugkomen. In dit voorbeeld ligt een inzicht dat het jeugdwerk nodig heeft in de covid-19-tijd.

(beeld Nastia11/iStockphoto)

(beeld Nastia11/iStockphoto)

Het jonge kind heeft erop leren vertrouwen dat het niet verlaten wordt door papa en mama. De eerste keer dat er een oppas de kamer in komt lopen, zal het kind zich niet gelijk getroost voelen. Maar het kan wel gerustgesteld worden. Het subtiele verschil tussen troosten en geruststellen heeft te maken met vertrouwen. Mama en papa hebben dat vertrouwen al, een oppas moet het gaan opbouwen. Dit geldt ook voor volwassenen. Troost spreekt direct het emotionele niveau aan. Het is een zaak van vertrouwen. Geruststelling is meer rationeel, zoals de oppas die tegen een kind kan zeggen: mama en papa komen straks weer terug.

Welkome afleiding

Als jeugdleider heb je al een ingang bij je tieners en jongeren. Ze kennen en vertrouwen jou en juist in deze tijd is het belangrijk om dit contact te onderhouden. Het gaat om drie niveaus van contact: dat met de groep, persoonlijk via de app en in deze tijd ook het een-op-een bellen of videochatten – omdat tieners en jongeren het gewoon even kletsen missen. Houd daarin de frequentie aan die je met de jeugd gewend was. Hiermee geef je de jongeren de mogelijkheid om onderling en met jou weer even af te stemmen. De meeste groepsmomenten voor tieners en jongeren worden op dit moment door school georganiseerd en zijn dus primair op leren zijn gericht, niet op sociaal contact. Een gezellig groepsmoment geeft dus een welkome afleiding. In de online editie van dit nummer staan een paar ludieke ideeën voor online groepsontmoetingen.

Pyjama

Het afspreken van een regelmatig ontmoetingsmoment biedt ook de mogelijkheid om op een natuurlijke manier te horen hoe de dingen gaan op school, thuis in het gezin en natuurlijk met de tiener zelf. Als daar een antwoord uitkomt waar meer achter lijkt te zitten, waar troost misschien op zijn plek is, ga daar dan op in. Neem die stap, want tieners zijn specialist in het maken van verdekte opmerkingen. Als je de tijd hebt, ga dan met iemand bellen of videochatten wanneer je vermoedt dat diegene behoefte heeft om even door te praten. Vraag bij voorkeur eerst even via WhatsApp. Het geeft de ander de tijd om een plek op te zoeken om ongestoord te praten en of om aanpassingen te doen voor als er beeld bij gebruikt wordt. Bij de meeste scholen staat in het protocol dat leerlingen niet in pyjama aan beeldcontact mee mogen doen. Dat lijkt me voor het jeugdwerk ook een prima regel.


Online Groepsactiviteiten

Op de dag van de jeugdavond stuur ik de tieners en jongeren een uitnodiging om die avond met een spel mee te doen. In de uitnodiging staat een korte omschrijving van wat we gaan doen, bijvoorbeeld:

WhatsApp Renspel
Vanavond word je ingedeeld in groepjes van twee of drie en moet je als groepje 20 opdrachten uitvoeren of vragen beantwoorden
https://www.jeugdwerksteunpunt.nl/nieuws/online-renspel/

WhatsApp Gebedsoppervlak
Vanavond gaan we via de mensen in onze gemeente een zo groot mogelijke deel van de landkaart veroveren.
https://www.jeugdwerksteunpunt.nl/nieuws/gebedsoppervlak/

Youth for Christ – Solid Houseparty
Vanavond gaan we videobellen rondom een spelletje in de app.
https://yfc.nl/solidhouseparty/

Do’s-and-don’ts

Meer over de waarden en de do’s-and-don’ts via online contact is te vinden in een publicatie van het Nederlands Jeugdinstituut. Deze publicatie is gericht op seculier jeugdwerk.

https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Online-Jongerenwerk-Werken-in-de-online-leefwereld-van-jongeren-Handvatten.pdf

Delen.

Over de auteur

Paul Smit (NGK) is jeugdwerker en werkzaam bij het Nederlands Gereformeerd Jeugdwerk (NGJ).

Laat een reactie achter