Kerk, durf te spelen!

Tim Vreugdenhil | 1 oktober 2021
  • Opinie
  • Thema-artikelen

Als stadspredikant Tim Vreugdenhil in de zomer van 2020 door Amsterdam fietst, valt zijn oog op een billboard. De tekst op de poster intrigeert hem. Open like never before: opener dan ooit. ‘De woorden gaven me moed, zoals een bijbeltekst dat ook kan doen. Maar wat betekenen ze voor het bedrijf dat reclame maakt en voor ons als christenen?’

Tim Vreugdenhil (1975) werkte als gemeentepredikant in Amstelveen en Amsterdam. Daarna werd hij founder van Citykerk Amsterdam, een innovatief kerkmodel. Daarnaast is hij door de Protestantse Kerk Amsterdam benoemd tot stadspredikant. Recent verscheen van hem het boek Opener dan Ooit. Nieuwe kansen voor kerken.

Onder de tekst Open like never before stond in kleinere letters: Coca-Cola. De vier woorden waren het thema van een internationale marketingcampagne. ‘We willen de horeca een hart onder de riem steken’, zei een woordvoerder van het Amerikaanse bedrijf. ‘Open’ is voorlopig immers aan allerlei fysieke beperkingen gebonden. Café- of terrasbezoek is in de ogen van mensen gedoe geworden. Daarom is het zo belangrijk dat de horeca meer dan ooit een open en gastvrije houding aanneemt: mensen, wat fijn dat jullie er zijn!’

Reflectie

Tot mijn verbazing ging de campagne ook nog over een ander aspect. Juist een tijd van fysieke lockdown biedt gelegenheid tot reflectie. Opeens zien we nauwelijks mensen meer. Maar zagen we ze voor COVID-19 wel? Welke mensen zijn dat dan? Bubbels zijn in feite barrières. Wat als we onze innerlijke deuren eens wat vaker open zouden doen? Wat als we opener dan ooit zouden gaan leven?

In de zinnen hiervoor geef ik in eigen woorden weer wat ik destijds op de website van het genoemde bedrijf las. Ik wist niet meteen wat ik ervan moest denken. Worden hier kerkelijke of in ieder geval morele en spirituele thema’s gekaapt door een groot commercieel bedrijf? Maakt het uit dat dit een frisdrankfabrikant is op wie velen uitermate kritisch zijn? Of moet je juist als kerk een gat in de lucht springen als zelfs corporates, met al hun budget en invloed, thema’s aan de orde stellen die er echt toe doen?

Het hele artikel lezen? Log hieronder in. Nog geen inloggegevens? Neem een gratis proefabonnement en krijg toegang tot de volledige website.

U moet u inloggen om dit artikel te bekijken. Inloggen om toegang te krijgen.
Over de auteur
Tim Vreugdenhil

Tim Vreugdenhil is founder van de Citykerk Amsterdam en stadspredikant van de PKN.

‘De huiskamer creëert een incompleet kerkgevoel’

‘De huiskamer creëert een incompleet kerkgevoel’

Arie Kok
  • Reportage
  • Thema-artikelen
Kerkcoach Klaas Quist trekt lessen uit de coronacrisis

Kerkcoach Klaas Quist trekt lessen uit de coronacrisis

Karel Smouter
  • Interview
  • Thema-artikelen

Reageer op dit bericht

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief