Het christelijke lied
- Algemeen
- De schijnwerper op
Bepaalde liederen ‘doen’ het in de kerk beter dan andere. Dat is niet de bedoeling van liturgie, zegt Hans Schaeffer. ‘Liturgie is geen lijstje liedjes dat past bij de preek. Liturgie vertelt het verhaal van Gods betrokkenheid op ons leven.’
Hoe komt het dat nieuwe christelijke liederen zo op elkaar lijken?
De populairste nieuwe christelijke liederen komen uit de koker van vier mega-kerken in de VS. Dat blijkt uit het onderzoek vanuit WorshipLeaderResearch.com, een online platform van zes onderzoekers naar contemporary worship. Hun eerste onderzoek gaat over welke liederen tussen 2010-2020 populair waren in de lijsten die het CCLI (Christian Copyright Licensing International, nl.ccli.com) bijhoudt. Deze organisatie regelt de auteursrechten en licenties van tekst- en muziekschrijvers binnen de christelijke wereld, ook in Nederland. Van de Top 25 populairste nummers bleken er 23 geschreven te zijn door mensen die verbonden waren aan vier grote kerken in de VS: Hillsong, Bethel, Elevation en Passion.
Nieuwe cijfers bevestigen een al veel langer bekend patroon: populaire christelijke muziek is een markt met duidelijke marktleiders. Hun producten lijken sterk op elkaar: tekst en muziek gaan vooral over persoonlijke religieuze ervaringen die (soms) expliciet met God verbonden worden. Het ligt voor de hand dat met maar een paar serieus grote spelers op deze markt het aanbod op elkaar gaat lijken.
Hans Schaeffer is universitair hoofddocent praktische theologie aan de Theologische Universiteit in Kampen en redacteur van OnderWeg.