Tien momenten van verstilling

0

Hoe geef je rust en ruimte heel praktisch een plek in het leven van elke dag? Stiltetrainer Mirjam van der Vegt geeft tien aanwijzingen voor bezield leven. ‘Rust biedt het broodnodige tegenwicht waardoor je kunt leven vanuit je hart, zonder opgebrand te raken.’

1. Koester je hart
In een wereld waarin we dagelijks overspoeld worden door informatie van buitenaf, hebben we innerlijk tegenwicht nodig: stevige wortels, waardoor we niet zomaar overvallen worden door een stroom aan tegenslagen of informatie. Je hart heeft geen afleiding nodig; het wil gekoesterd worden. Pleeg zielsonderhoud, net zoals je je auto jaarlijks naar de APK brengt. Je bent dan heus geen zweverig type, maar geeft voeding aan je hart. Bied je hart dagelijks een paar keer aan God aan en maak daar een gewoonte van. Wortel in vrede, bloei in liefde.

2. Blaas je verlangen adem in, in plaats van je problemen
God gaf ons de levensadem. Deze levensadem geeft ons inzicht, zei Job al (Job 32:8). Gebruik je adem om het verlangen van God de wereld in te brengen, in plaats van dat je steeds maar weer met iedereen praat over je problemen. Dat scheelt veel verspilde energie en geeft rust in je leven. Het wil niet zeggen dat je nooit over problemen mag praten; soms is dat nodig. Zoek daarvoor goede hulp of een specifieke persoon. Zorg dat er balans is in je praten over je problemen en over je verlangens.

3. Ontprikkel je brein, dat maakt je leven fijn
Ons brein staat bloot aan een continue stroom van prikkels; er is twintig keer zo veel informatie als twintig jaar geleden! Willen we gezond blijven, dan is het noodzakelijk rust te nemen. Rust zorgt ervoor dat je adrenalinespiegel weer normaal wordt. Het elastiek kan niet altijd strak gespannen staan. Bovendien maakt rust dat je meer kunt ontvangen en slimmer kunt nadenken. Je archiverende brein gaat in werking zodra al het stof even neerdaalt.

4. Verander je gewoontes
95 procent van ons gedrag komt voort uit gewoontes. Wanneer je rust in je leven wilt inbouwen, ben je er niet met alleen maar denken aan rust. Je zult ook je gewoontes moeten aanpassen. Niet voor niets is dit in de benedictijnse kloostertraditie één van de drie leefregels: conversio morum, verander je gewoontes. Richt je dagelijkse bezigheden zo in dat je bezield blijft. Welke gewoontes maken je tot vrij mens en welke tot slaaf? Een heel praktische gewoonte kan zijn dat je eerst met God in contact bent (heavenly media) voordat je aan de slag gaat met social media.

5. Durf onaf te zijn
Wie vooruit wil – ook dus meer wil leren over rust – moet vaak door periodes van onduidelijkheid. Durf onaf te zijn, zegt Pierre Teilhard de Chardin. Oefen geen druk uit. Alsof je vandaag al zou kunnen zijn wat de tijd, genade en omstandigheden pas morgen voor jou voorzien hebben. Gun God het geloof dat zijn hand je leidt. Vertrouw op het trage werken van God.

6. Loop in en uit bij Jezus
In Johannes 10:9 zegt Jezus dat Hij de deur is. Als je bij Hem binnenloopt, zul je gered zijn. Je zult in- en uitlopen en een weide vinden. Dit is een prachtige tekst om een tijdje mee op te wandelen. Jezus belooft hier nogal wat: je mag bij Hem in- en uitlopen en steeds zullen er dan weer nieuwe grazige velden zich voor je openen. Laat je redden: loop bij Jezus naar binnen.

7. Poot rust in je levenstuin
Net zoals je bloembollen in de tuin poot, kun je ook rust ‘poten’ in je leven. Dat doe je bij voorkeur aan het begin van een nieuw jaar of een nieuwe maand. Rust als beginpunt, in plaats van eindpunt. Wil Derkse, als oblaat verbonden aan een klooster, geeft de volgende handreiking:

Een half uur stille tijd per dag
Een avond stilte per week
Een stille dag per maand
Een stil weekend per kwartaal
Een stille week per jaar

8. Een stil uur bij God is genoeg
David wist het al: ‘In het uur dat ik U aanroep, wijken mijn vijanden’ (Psalm 56:10a). Er zijn vaak zo veel stemmen om ons heen. De één vindt dit, de ander dat. Wat moet je geloven en wie heeft het goede met je voor? In het stille uur met God is het zijn mening die telt. Je oefent in ‘zijn’ met God. Misschien hoor je niet altijd direct iets, maar je bent in zijn aanwezigheid. Ontdek hoe je op adem komt.

9. Beoordeel de dag naar wat je zaait in plaats van wat je oogst
We leven in een prestatiemaatschappij. Voordat je het weet, leef je alleen nog maar voor het resultaat, en denk je dat dit door jouw handen tot stand is gebracht. Onze opdracht is om te zaaien. Alles wat opkomt, is Gods werk. Natuurlijk mag je gaan voor een doel, maar verlies het zaaien niet. Dat is je eerste taak. Zaai liefde.

10. Doe het telkens weer een keer
Wanneer je gevangen bent door de ratrace, is rust nemen moeilijk. Besef dat je leeft onder Gods genade en dat je het niet alleen hoeft te doen. Vallen hoor erbij, opstaan ook. Doe het telkens weer, zoals je kunt lezen in een gedeelte van een gedicht van Bernard van Clairvaux:

Wanneer je je hele leven en beleven
volledig met bezigheden doorbrengt
en geen ruimte meer voor bezinning hebt,
moet ik je dan hierom prijzen?
Denk eraan: gun je jezelf.
Ik zeg niet: doe het altijd, ik zeg niet: doe het vaak, maar ik zeg:
doe het telkens weer een keer.
Wees er net als voor alle anderen ook voor jezelf.

Lezersaanbieding
In het boek Adem de dag geeft Mirjam van der Vegt nog 355 aanwijzingen rond rust en verstilling. Bij het boek horen werkboekjes, die de tips uitwerken met opdrachten, ook voor Bijbelstudieclubs. OnderWeg stelt gratis vier exemplaren beschikbaar; twee van het eerste deel Balans en twee van het tweede deel Moed. Stuur om kans te maken vóór 20 juli uw naam en adres naar redactie@onderwegonline.nl. Vermeld daarbij welk boekje u graag zou willen ontvangen. De winnende lezers krijgen op 20 juli bericht.

Delen.

Over de auteur

Mirjam van der Vegt is journalist, schrijver, spreker en trainer.

Reacties zijn gesloten.