Jan van Benthem over vrede voor Jeruzalem

Leendert de Jong | 10 mei 2018
  • Achtergrond
  • Interview
  • Thema-artikelen

Vrede voor Jeruzalem. Het is een prachtige wens, zeker in de maand waarin het zeventigjarige bestaan van de staat Israël gevierd wordt. Maar hoe reëel is het om zelfs maar te denken aan vrede tussen Joden en Palestijnen? Hoe ziet de relatie tussen beide volken eruit? En welke hobbels zijn er om iets van verzoening te bewerkstelligen? Buitenlanddeskundige en Nederlands Dagblad-redacteur Jan van Benthem: ‘Ik denk dat de eerste stap gezet moet worden door een Israëlische leider.’

Wat is volgens jou het grootste obstakel voor verzoening?
‘In mijn optiek is dat de muur, het scheidingshek. Ik denk hierbij terug aan een uitspraak van de Amerikaanse president George W. Bush tegenover premier Sharon, toen zij in 2003 over het vredesproces in gesprek waren: “Maar hoe kun je vertrouwen kweken als die muur als een slang door het landschap slingert?” En “slang” staat in dit citaat voor haat, voor wantrouwen. Die muur is daarna steeds langer geworden, ruim 700 kilometer. Je ziet dat er steeds meer sprake is van twee werkelijkheden. Er is een Joodse kant en er is een Palestijnse kant, zonder dat er echt contact is. En bij zo’n werkelijkheid hoort beleving: je gelooft alleen wat je zelf ziet en ervaart. Veelzeggend is dat de bouwer van de muur, kolonel Danny Tirza, zich hiervan ook bewust is. Toen ik hem sprak, zei hij: “Ik zal de dag prijzen waarop de muur valt!”’

Maar goed, die muur kwam er natuurlijk niet voor niets. Er was geweld vanaf de Palestijnse kant, over de grens heen. En er was al sprake van radicalisering.
‘Dat klopt. Die radicalisering was er al, eigenlijk al sinds de eerste intifada. Toen ontdekten de Palestijnen voor het eerst iets van een gemeenschappelijke identiteit, en helaas ligt die in het verzet tegen Israël. Tegelijk is in die jaren en ook in latere jaren het debat binnen Israël sterk verhard. Dat zie je nu ook in alles wat gebeurt rond de “mars van de terugkeer”. Natuurlijk is het waar dat Gaza beheerst wordt door Hamas. Maar niet alle mensen in Gaza zijn Hamasaanhangers! Dat feit is Israël wat kwijtgeraakt.’

‘Ik denk dat een meerderheid van het Joodse volk
vóór een tweestatenoplossing is’

Mensen binnen de verzoeningsbeweging zeggen: het grootste obstakel is het denken in termen van slachtoffer. Aan de Israëlische kant is dat het gevoel van: dat nooit weer, de Holocaust, al die oorlogen erna. Aan de Palestijnse kant is dat het niet gezien worden, vroeger niet en nu ook niet. Herken je dit?
‘Daar zit iets in. Maar ik weet niet of dit aan de Israëlische kant nog het overheersende gevoel is. Die slachtofferrol zie je aan die kant wel als het om de buitenwereld gaat: de VN, het antisemitisme in Europa, het gedrag van een land als Polen. Richting de Palestijnen is het meer een stellige houding: wij zijn sterker, wij houden jullie tegen!’

Maar zit hier dan niet ook een flardje bij van: het zijn mensen, die moeten toch ergens wonen, en daarin kunnen wij iets betekenen!
‘Ja, dat is er zeker, bijvoorbeeld in het hoofd en het hart van de militaire bevelhebbers die bewust nadenken over welke geweldsinzet proportioneel is. Maar helaas wordt in de praktijk vaak te hard opgetreden en zie je te vaak de houding van de Bijbelse figuur Lamech: als jij mij raakt, raak ik jou zevenmaal.’

Jan van Benthem: 'Helaas wordt in de praktijk vaak te hard opgetreden en zie je te vaak de houding van de Bijbelse figuur Lamech: als jij mij raakt, raak ik jou zevenmaal.’ (beeld Rufus de Vries)

Jan van Benthem: ‘Helaas wordt in de praktijk vaak te hard opgetreden en zie je te vaak de houding van de Bijbelse figuur Lamech: als jij mij raakt, raak ik jou zevenmaal.’ (beeld Rufus de Vries)

Er is een oplossing die recht doet aan de gedachte: zij moeten toch ergens wonen. Namelijk: de tweestatenoplossing. Hoe staat het daarmee?
‘Die is zo goed als dood. Die zou, als mensen daar nog iets mee willen doen, echt gereanimeerd moeten worden. Het bijzondere is: ik denk dat een meerderheid van het Joodse volk ervóór is. Maar eigenlijk zijn er op dit moment geen reële mogelijkheden voor het vredesproces. Aan beide kanten zijn de leiders te veel bezig met overleven en het beschermen van de eigen belangen als machthebbers. De bereidheid tot concessies is er niet of nauwelijks. Af en toe hoor je premier Netanyahu nog wel iets zeggen over de tweestatenoplossing. Maar feitelijk heeft hij niet meer de macht om het in zijn kabinet te agenderen.’

Toch schreef je in een recent commentaar dat er achter de schermen nog wel degelijk aan die oplossing gewerkt wordt, inclusief nieuwe concessies die beide kanten zullen moeten doen.
‘Dat klopt. En de noodzaak dat er iets mee gebeurt is er volop! Neem alleen al het feit dat Israël zich gebonden heeft aan de akkoorden van Oslo. Dan geldt toch die tekst uit Psalm 15: “Hij die een eed zweert, komt die na, ook al is die tot zijn eigen schade.” Premier Netanyahu citeert regelmatig teksten uit Jesaja. Ik zou zeggen: lees dan ook Jesaja 1. Of lees andere boeken in het Oude Testament waarin naast rijke beloften ook staat (ik citeer niet letterlijk): dit land is jullie erfdeel, maar je zult eruit worden verdreven als je de rechten van weduwen, wezen en vreemdelingen schendt. Als Israël in deze stijl handelt en met voorstellen komt, is er een meerderheid in de wereld die hen steunt, ook in de VN.’

Wie moet de eerste stap zetten?
‘Die kan niet gezet worden door Amerika. Het is Clinton al niet gelukt, ondanks al zijn inzet. Wel zijn sommige elementen uit zijn voorstellen nog altijd van groot belang: enkele Joodse nederzettingen zullen weg moeten en er zal land voor land geruild moeten worden. Ook Trump kan zo’n eerste stap niet zetten, evenmin als de VN of de Europese Unie. Ik denk dat de eerste stap gezet moet worden door een Israëlische leider die de morele moed heeft om dit, vanuit zijn of haar diepste overtuiging, op te pakken. Kies je voor een Joodse democratische staat die de volle rechten van Arabische burgers erkent, naast een eigen staat voor Palestijnen? Of houd je een niet-democratische staat in leven die meer dan de helft van de bevolking onderdrukt? Of wil je één staat waarin alle Joden en alle Palestijnen dezelfde rechten hebben, maar die dan geen Joodse staat meer is? Of verjaag je, zoals je in rechts-radicale Joodse kringen wel hoort, iedereen die niet-Joods is?’

Welke optie moet het worden?
‘Die eerste optie. Kijk naar de akkoorden die gesloten zijn en die daarvan uitgaan. Kijk naar de voorstellen die Clinton al deed. Van beide weet je dat daar internationale steun voor is, ook onder de Arabische landen. Wie geloofwaardig wil zijn, heeft geen andere keus, ook al niet omdat de Bijbel geen andere keus laat: vanwege de eed die je aflegde; vanwege het dringende appèl om oog en zorg te hebben voor weduwen, wezen en vreemdelingen; vanwege het feit dat God het land aan Israël gaf. Het is niet van Israël.’

‘Vind je een kaarsje in het donker mooi?’

Nu spreek jij vooral over de kant van Israël…
‘Klopt. Maar in feite gelden dezelfde uitgangspunten voor de andere kant. Bijvoorbeeld als het om de gemaakte afspraken gaat. En ook voor wat betreft de zeggingskracht van de Bijbel, die leert dat een samenleving die mensenoffers brengt, verdwijnt. De Palestijnse organisatie Hamas zegt letterlijk: “De dood heb ik meer lief dan het leven; we offeren onze kinderen in de strijd tegen Israël.” Daarom zeg ik: Hamas is een samenleving die zal verdwijnen. Wat ik vurig hoop, is dat Israël hiertegenover de boodschap plaatst van het leven en van het Woord. Dat mis ik nog te veel.’

Is die Israëlische leider over wie jij zojuist sprak er?
‘Ik zie die nog niet zomaar. Misschien is het beste voorbeeld op dit moment president Reuven Rivlin. Van hem zijn de woorden: “Wij, Joden en Palestijnen, zijn niet gedoemd om samen te leven, nee, we zijn bestemd om samen te leven.”’

Nu zijn er gelukkig her en der initiatieven en activiteiten die gericht zijn op verzoening, waar mensen van beide kanten aan meewerken en bij betrokken zijn. Heeft dit zin, werken aan verzoening? Is het mooi dat zij er zijn?
‘Vind je een kaarsje in het donker mooi? Ik denk dat iedereen die vraag met ja beantwoordt. Een kaarsje geeft licht in het duister. En bovendien: een kaarsje helpt jou om te weten waar je moet zijn en waar je naartoe moet. Dus zeg ik: ja, dit soort initiatieven en activiteiten kan niet gemist worden!’

Dit artikel maakt deel uit van een themanummer over verzoening in Israël, dat op zaterdag 12 mei verschijnt. Benieuwd naar het hele nummer? Bestel exemplaren via administratie@onderwegonline.nl of neem voor 24 mei een gratis proefabonnement en ontvang dit nummer als welkomstgeschenk.

Over de auteur
Leendert de Jong

Leendert de Jong werkt in de media en is oud-hoofdredacteur van
OnderWeg.

Meest gelezen

Waarom het begin van Genesis ook over geschiedenis gaat

Waarom het begin van Genesis ook over geschiedenis gaat

Koert van Bekkum
  • Verdieping

Verwijst het begin van Genesis naar dingen die zijn gebeurd? Of spreken de hoofdstukken vooral over ons menselijk bestaan als zodanig, en over hoe God redt? Het laatste natuurlijk, aldus ds. Ulbe van der Meer afgelopen mei in dit blad. Laten we het profetisch-symbolische karakter van het paradijsverhaal omarmen. Dan zijn we af van ingewikkelde discussies over historiciteit, leren mensen hoe mooi en krachtig de Bijbel spreekt, en werpen we geen onnodige drempels op voor jongeren en buitenstaanders. 

Lees artikel
Waarom in het kerkblad Onderweg mag klinken dat de slang in het paradijs niet sprak

Waarom in het kerkblad Onderweg mag klinken dat de slang in het paradijs niet sprak

Redactie
  • Redactioneel

Er is alle reden om binnen de Nederlandse Gereformeerde Kerken van gedachten te wisselen over hoe je het begin van Genesis leest en welke plek de zondeval daarin inneemt. Reina Wiskerke besprak in haar column het opinieartikel van dominee Ulbe van der Meer over Genesis 3 (ND 6 juni, link). Ze vroeg zich daarin af waarom Onderweg, maandblad voor de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK), zijn opvatting ‘dropt’ bij de lezers, zonder reflectie op de noodzakelijkheid, reikwijdte en consequentie van zijn opvatting.

Lees artikel
Het geheim van de kerk

Het geheim van de kerk

Cors Visser
  • Boekbespreking

Het was de ondertitel die me naar dit boek deed grijpen: herontdekken wat de kerk is. Na het omslaan van de laatste bladzijde was er een lichte teleurstelling. Dit boek gaat niet in de eerste plaats over de kerk. Maar naast teleurstelling was er ook een aangename verrassing: Wright werpt nieuw licht op Handelingen en ja, ook een beetje op de kerk. Wat de Britse nieuwtestamenticus doet, is de lezer in iets meer dan 200 bladzijden meenemen door heel Handelingen. Elk hoofdstuk behandelt drie of vier hoofdstukken, met uitzondering van Handelingen 1 en Handelingen 17 – die krijgen beide een eigen hoofdstuk. Door deze aanpak zit er vaart in het boek en komen de kwaliteiten van Wright naar voren: grote lijnen trekken en vergelijkingen maken met andere Bijbelboeken en verhalen. Voor mensen die Tom Wright doorgaans wijdlopig en ongestructureerd vinden – zoals ikzelf – is dit boek een stuk prettiger leesbaar. Een aantal hoofdthema's uit eerder werk komt voorbij: de nadruk op de opstanding van Jezus, het koninkrijk van God en de ontmoeting van hemel en aarde. Via Handelingen valt daar weer nieuw licht op.

Lees artikel
Professorsprofiel: Myriam Klinker-de Klerck

Professorsprofiel: Myriam Klinker-de Klerck

Lyanne De Haan-Wilts
  • Kerkelijk leven
  • Professorsprofiel

Ik ontmoet Myriam digitaal. Haar vakantie is net voorbij en dat is te zien, ze kijkt ontspannen met een kop thee de camera in. Toch geeft ze aan dat vakantie iets ingewikkelds heeft. Het leven als hoogleraar is gefragmenteerd en kent een permanente druk. De rust die vakantie brengt is elke keer weer even wennen. De adrenaline van haar dagelijks leven moet eruit en ze vindt het lastig om geen grip op zaken te hebben. Tegelijk hoopt ze dat ze de rust van de afgelopen vakantie mee kan nemen in haar werk van de komende tijd.

Lees artikel

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief