God ontmoeten buiten de kerk

0

Hoe worden je oren en ogen geopend voor Gods werk buiten de kerk en in niet-christenen? Drie voorgangers met veel buitenkerkelijke contacten vertellen erover: Martijn Leeftink, werkzaam bij het christelijke ontmoetingscentrum Het Kruispunt in Rotterdam, de Amsterdamse studentenpastor Maarten Vogelaar en wijkpastor Nico van Splunter van de multi-etnische kerk Geloven in Spangen.

‘Christenen staan vaak op zenden’

‘Het is lastig om generaliserend te spreken over de mensen die ik spreek, maar bij een heleboel gesprekspartners merk ik openheid voor religie, spiritualiteit en zingeving. Mensen zijn daarmee bezig. Maar zodra je het religieuze taalveld betreedt en termen als zonde, Jezus, God, hemel en hel gebruikt, haakt een groot deel van mijn doelgroep af, omdat ze denken: dat is voor christenen en niet voor mij.’

Maarten Vogelaar: 'Als ik naar Jezus kijk, zie ik een man die uit interesse in de ander vragen stelt.'

Maarten Vogelaar: ‘Als ik naar Jezus kijk, zie ik een man die uit interesse in de ander vragen stelt.’

Maarten Vogelaar, studentenpastor in Amsterdam via IFES en lokale kerken, vervolgt: ‘Ze hebben vaak ook wel redenen om af te haken, want de kerk heeft toch iets van een dwangbuis: een boek dat weet hoe je moet leven en mensen die ook weten hoe je moet leven. Er zijn christenen die goedbedoeld evangeliseren, maar daarmee de indruk geven dat ze niet zozeer geïnteresseerd zijn in hun gesprekspartner, maar meer bezig zijn met een boodschap te verkondigen.’

Vogelaar probeert zijn werk anders vorm te geven. ‘Ik ben veel meer activiteiten met mijn gesprekspartners gaan organiseren en zo heb ik het effect van vreemdelingschap ontdekt. Het is kwetsbaar, want je kunt niet meer onder je eigen condities aan het werk gaan, maar je hebt je te houden aan de condities van anderen. Als je bij anderen bent, ben je aan hun genade overgeleverd.’

Vogelaar is bijvoorbeeld workshops gaan organiseren over levensvragen, relaties, liefde en keuzestress. Dit gebeurde in kleine groepen, met daarin bijvoorbeeld atheïsten, humanisten en christenen. Het gevolg is dat Vogelaar minder makkelijk over zijn geloof spreekt en ook minder religieuze taal gebruikt. ‘Ik ben bijvoorbeeld de metafoor van groeien, bloeien en snoeien gaan gebruiken. Vaak komt vroeg of laat de vraag: “Maarten, vertel eens, waarom geloof je dit?” Ik merk dat er op deze manier van binnenuit interesse wordt opgewekt.’

Strategisch

Door zijn werk met niet-christenen is Vogelaar gaan beseffen dat christenen vaak op zenden staan. ‘Het lijkt erop dat we soms bang zijn dat we Jezus verloochenen als we niet elke gelegenheid aangrijpen om over Hem te vertellen. Maar als ik naar Jezus kijk, zie ik een man die juist uit interesse in de ander vragen stelt. Dat doet Hij ook om ze te laten nadenken. Hij zocht mensen op en vertelde verhalen om mensen van binnenuit nieuwsgierig te maken. Ik vind dat een inspirerende manier van werken.’

Vogelaar wil graag meegeven dat in de kerken misschien te veel gekeken wordt naar de aantallen die we bereiken met ons activiteitenaanbod, in plaats van naar daadwerkelijk veranderde levens. ‘We zijn als kerken vaak gewend om te denken in termen van groot en strategisch, terwijl het goed zou zijn om meer te investeren in coaching en training van kleine aantallen. Investeer in kleinere groepen, waarin in workshopachtige sessies levensverhalen in verbinding met God worden gebracht. Het zou mij veel waard zijn om met elkaar leerscholen voor het leven op te zetten.’

Dit artikel komt uit het nieuwste nummer van OnderWeg, dat verschijnt op 29 september. Thema is geloof en wereld. Benieuwd naar het hele artikel en het hele nummer? Neem voor 11 oktober een gratis proefabonnement en ontvang dit nummer als welkomstgeschenk.

U moet u inloggen om dit artikel te bekijken. Inloggen om toegang te krijgen.
Delen.

Over de auteur

Maarten Boersema is fotograaf, tekstschrijver en predikant van de Herengrachtkerk (GKv) in Leiden.

Laat een reactie achter