Column: Gevoelig

3

Hoe dichterbij de levende God komt, hoe meer we merken hoe gevoelig Hij is. Op afstand in storm en vuur zie je daar niets van. Als na het vuur een zachte bries begint te fluisteren, zou je al iets kunnen gaan vermoeden. Het vermoeden wordt zekerheid als Jezus mens onder ons geworden is in alle kwetsbaarheid. Welke andere god kan luisteren als Hij?

Zelfs bladeren in de evangeliën kan je al de vraag opleveren: ‘Weet Jij mij beter dan ik?’ Eens te meer hoort dat bij de Geest, die haar weg zoekt naar ons hart, voorzichtig, fijngevoelig, kwetsbaar, makkelijk te weerstaan. Zoals water zich laat afschudden en vuur zich laat doven laat de Geest zich bedroeven – en zoekt dan opnieuw haar doel.`

U moet u inloggen om dit artikel te bekijken. Inloggen om toegang te krijgen.
Delen.

Over de auteur

Wim van der Schee was predikant in de GKv en is sinds kort beroepbaar in de PKN. Hij is medewerker van OnderWeg.

3 reacties

  1. Onderweg Online op

    Een reactie op de Column GEVOELIG van ds. v.d. Schee.
    Ik heb het stuk een paar maal gelezen en ik moet bekennen dat ik het niet goed begrijp. Wat wil de schrijver vertellen? Ik heb diverse vraagtekens gezet.

    Belangrijker is dat ds. v.d.Schee de Heilige Geest volledig in de vrouwelijke vorm zet. “Zij”, “haar” en nog een paar keer.
    Waar wordt in de Bijbel deze vrouwelijke vorm voor de Heilige Geest gebruikt?
    Wat zijn de consequenties als je denkt dat de Heilige Geest vrouwelijk is? Of misschien wel onzijdig?
    Hoe staat de schrijver bijvoorbeeld tegenover Johannes 16, waar Jezus zelf de komst van de Trooster aankondigt, uitlsluitend in de mannelijke vorm?

    Is hier geen correctie gepast op het schrijven van ds. v.d.Schee?
    Bij mij rijst ook de vraag hoe de redactie tegenover zulke bijdragen staat. Is dit allemaal akkoord?

    Met vriendelijke groet,
    C.H. Hartman

    • Onderweg Online op

      Beste lezer, het is ook niet de bedoeling dat we denken dat de Geest (of wat dit betreft God) mannelijk is. Dus als ik voor de variatie een keer vrouwelijke verwijswoorden gebruik is dat precies om een keer na te laten denken over de vraag die u zelf stelt: wat zijn de consequenties als je denkt dat de heilige Geest vrouwelijk is? wat als je denkt dat de heilige Geest mannelijk is? Of misschien zelfs wel onzijdig (tenslotte is het in het Grieks gebruikte woord onzijdig)? De Geest is het één (mannelijk) noch het ander (vrouwelijk) noch het derde (onzijdig). Maar voor mensen hebben die woorden verschillende bijgedachten. Het is de moeite waard om daar eens over na te denken en verlost te worden van de vanzelfsprekendheid dat de Geest (of wat dit betreft God) natúúrlijk ‘mannelijk’ is. Maar voelt u zich vooral niet verplicht. Het is maar een column.

  2. Hoofdredacteur Esther op

    Beste heer Hartman,

    Dank voor uw reactie. Ik zal deze doorsturen naar ds. Wim van der Schee en vragen op uw reactie in te gaan.

    Wat betreft onze eigen kijk als hoofdredactie op de column: wij geven onze columnisten in hun columns (typisch een tekstuiting waarin de vrijheid van de auteur groot is) in principe graag alle ruimte. Het staat lezers vrij (en u doet dat bij dezen ook) om over de inhoud met de columnist in gesprek te gaan. Dat is een goede zaak, vinden wij: het elkaar bevragen op (in dit geval) interpretaties van de Bijbel mag horen bij het als christenen met elkaar God’s kerk zijn.

    Hartelijke groeten, ook namens mijn collega Leendert de Jong,
    Esther de Hek

Laat een reactie achter