Jezus’confrontatie met de dood
- Algemeen
- Eyeopener
Zodra Maria op de plek kwam waar Jezus was en Hem zag, viel ze aan zijn voeten neer. Ze zei: ‘Als U hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn!’ Jezus zag hoe zij en de Joden die bij haar waren weeklaagden, en Hij ergerde zich. Diep bewogen vroeg Hij: ‘Waar hebben jullie hem neergelegd?’ Ze zeiden: ‘Kom maar kijken, Heer.’ Jezus begon te huilen.’ (Johannes 11:33–35)
Jezus ergert zich in Johannes 11:33. Daar lees je niet zomaar overheen, integendeel: het valt op. Wat nog extra bevreemdt bij Jezus’ ergernis is dat Hij zich lijkt te ergeren aan het verdriet van zijn eigen vrienden die rouwen om hun gestorven broer. Nog onbegrijpelijker wordt het wanneer Jezus vervolgens zelf ook gaat huilen. De logica is minstens zoek.
Ergernis bij de altijd zachtaardige Jezus? Als je er even bij stilstaat, herinner je je misschien dat Jezus ook wel eens handelaars uit de tempel jaagt, inclusief hun schapen en runderen, tafels van geldwisselaars omvergooit en hun geld op de grond gooit. Johannes vertelt deze historie van de zogeheten tempelreiniging vrijwel aan het begin van zijn evangelie (Johannes 2:13–22).
Vooropgezet plan
In het verhaal dat Johannes in hoofdstuk 11 vertelt, vertoont Jezus wel meer apart gedrag. Als Hij bericht krijgt dat zijn goede vriend Lazarus ziek op bed ligt, wacht Hij rustig af voordat Hij op weg gaat. Heeft Jezus de boodschap niet begrepen? De zussen Marta en Maria hadden Hem toch niet voor niets op de hoogte gebracht? Johannes merkt zelfs op dat Jezus veel van het drietal hield (vers 5). Maar bij aankomst ligt Lazarus al vier dagen in het graf. Marta komt Hem tegemoet: ‘Als U hier was geweest Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn’ (vers 21). Maria verzucht even later precies hetzelfde (vers 32b). Waar bleef Hij nou? Uit het verhaal blijkt dat Jezus handelt volgens een vooropgezet plan. Bewust zorgt Hij ervoor om te laat te komen. Lazarus’ ziekte en sterven moeten een hoger doel dienen, namelijk de eer van God en van zijn Zoon (vers 4). Zoiets stuit ons tegen de borst. Waarom moet iemand sterven zodat God kan worden grootgemaakt?
Waarom moet iemand sterven zodat God kan worden grootgemaakt?
U moet u inloggen om dit artikel te bekijken. Inloggen om toegang te krijgen.
Over de auteur
Myriam Klinker
Myriam Klinker is universitair docent Nieuwe Testament.
Myriam Klinker is universitair docent Nieuwe Testament.