‘Door mijn inzet in de gemeente voel ik me fijner in de kerk’

Femke Woertink | 13 juni 2025
  • Algemeen
  • Kerk Onderweg

In een typische dorpskerk met gemeenteleden die al hun hele leven lid zijn, kunnen veranderingen lastig zijn. Maar wat als jongeren het gevoel hebben dat de kerk niet meer hun kerk is? De drieëntwintigjarige Marith Zielman hoopt met haar inzet voor het jeugdwerk een fijne plek voor jongeren te bieden in haar kerk.

Marith zelf is al haar hele leven lid van de NGK in Dalfsen. Een hechte maar grote gemeente, met zo’n veertienhonderd leden. ‘Dat is af en toe lastig, er zijn zoveel mensen en zoveel meningen’, vertelt Marith. ‘We doen veel nieuwe dingen en daarvoor staat het merendeel wel open, maar voor ouderen is dat soms lastig. Het is echt een beetje hun kerk, maar wij als jongeren proberen er ook onze kerk van te maken. We willen een middenweg vinden, zodat we jongeren kunnen binnenhalen en tegelijkertijd de ouderen kunnen behouden.’

Hoe doen jullie dat?

‘We proberen in te steken op het contact tussen jong en oud. Ouderen komen bijvoorbeeld langs bij de bijbelkringen van jongeren, dat levert mooie gesprekken op waarvan mensen enthousiast worden. Het is de meest gemakkelijke manier om elkaar te ontmoeten, omdat iedereen een druk schema heeft.

Jullie zijn op andere manieren ook hard bezig met het jeugdwerk, hoe is het begonnen?

‘Zolang ik me kan herinneren hebben we al jongerenwerk in de kerk gehad. Maar er is de afgelopen jaren veel aandacht aan besteed om het te versterken. Dat moest ook wel, omdat er na corona veel jongeren niet meer naar de kerk terugkwamen. Voor die tijd was onze soos al helemaal vernieuwd. Samen met de jongeren is het toen van een donker hok opgeknapt tot een mooie ruimte. Nu is het op de vrijdagavonden een ontmoetingsplek voor de hele gemeente. Verder is er voor de groepen vanaf de allerkleinsten tot drieëntwintig jaar een commissie ‘Jong’. Zij helpen onder andere bij het financieren van de kampen die elk jaar worden georganiseerd. De kerk staat ook open voor nieuwe dingen. Zo hebben we nu ‘Durfte-groepen’, voor jongeren vanaf zestien jaar, waarvoor ik in de werkgroep zit. De focus ligt nu minder op bijbelstudies, maar meer op de eigen talenten en interesses van jongeren. We moedigen ze aan om iemand te vinden die hen daarin kan begeleiden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat jongeren het steeds meer zelf kunnen en aan het einde van het jaar iets teruggeven, bijvoorbeeld door een gemeentedag te organiseren.’

Is het jeugdwerk erg veranderd in de afgelopen jaren?

‘Als ik terugdenk, kan ik me vooral de jeugdkampen herinneren. Dat waren weekenden met alleen maar leuke dingen en gezelligheid. Dat is altijd een vast onderdeel geweest. Mijn vader is opgegroeid in deze kerk en zelfs toen had je deze kampen al. Ik heb het gevoel dat het jeugdwerk beter is geworden de afgelopen jaren. De maatschappij verandert natuurlijk ook, jongeren hebben steeds vaker een mening over van alles en niks. Als gemeente zijn we nu op het punt gekomen dat we meer voor jongeren moeten doen, willen we ze binnenhouden. De gemeente komt er steeds meer achter hoe waardevol het is om bijvoorbeeld jong en oud samen in commissies te hebben.’

De maatschappij verandert natuurlijk ook, jongeren hebben steeds vaker een mening over van alles en niks

Hoe ben je betrokken geraakt bij het jeugdwerk?

‘Dat is geleidelijk gegaan. Mijn ouders waren altijd heel betrokken en gaven mij daarom mee dat je je ergens voor mag inzetten. Met mijn zus ben ik ooit begonnen in het kinderwerk en ik hielp ook weleens met koffieschenken. Ik weet ook nog dat ik met een paar vriendinnen in de kerk zat en dat de oproep voor hulp bij het organiseren van zo’n jeugdkamp voorbijkwam. Wij hebben ons daarvoor aangemeld. Op een gegeven momenten weten mensen je dan te vinden en rol je daarna in allerlei dingen. Dat vind ik niet erg, ik vind het tof om me hiervoor in te zetten.’

Wat vind je er tof aan?

‘Ik merk dat ik soms een andere invalshoek heb dan oudere commissieleden. Ik val zelf nog net in de doelgroep, nog niet zo lang geleden ging ik zelf mee op kamp. Ik weet daardoor goed wat handig is of wat jongeren nodig hebben. Voor ‘Durfte’ zijn we nu bijvoorbeeld aan het nadenken over hoe we dit aan de nieuwe groep kunnen aanbieden. Toen heb ik bedacht om iedereen te vragen een filmpje te maken over hoe het er dan uitziet. Daarnaast kan ik dingen aanpakken die ik zelf heb gemist. Vooral het samenwerken met oudere leden vind ik waardevol, ik leer veel van ze.’

Wat zijn dingen die je zelf hebt gemist en nu wil aanpakken?

‘Ik had graag van jongsaf echt willen meekrijgen dat de kerk een fijne plek is en dat in de gemeente mensen zijn van wie je kunt houden en die om je geven. Als je merkt dat er ruimte is om steeds meer zelf te doen, dan groei je erin om bij te dragen aan de kerk. Nu is dat pas voor het eerst op je zestiende bij de ‘Durfte-groepen’. Het lijkt mij goed om al op de basisschoolleeftijd de eerste stappen te zetten.’

Wat zou je de jongeren van nu mee willen geven?

‘Ik gun ze een plek waar ze zelf mogen meebeslissen en ruimte krijgen om die plek in te nemen, dat ze die ruimte mogen ervaren. Ik heb gemerkt dat het dan meer eigen wordt, zelf voel ik me daardoor juist fijner in de gemeente. Het lijkt soms alsof ouderen en volwassenen helemaal niet willen dat we dingen zeggen, maar toch heb ik dat niet zo ervaren – dat vraagt wel een stukje inzet van jezelf.’

Meest gelezen

Genesis 3 is een profetische vertelling

Genesis 3 is een profetische vertelling

Ulbe van der Meer
  • Opinie

Honderd jaar geleden sprak de synode van de Gereformeerde Kerken uit dat het spreken van de slang in Eden een zintuigelijk waarneembaar feit was. Ds. Jan Geelkerken zag dat anders en werd uit zijn ambt gezet. Aan dit ‘jubileum’ is tot nu toe slechts een podcast (Dick en Daniel geloven het wel #238) gewijd en een paar verhalen uit de oude doos in het Nederlands Dagblad. Moeten we ervan uitgaan dat het vandaag niet meer zo van belang is hoe je deze tekst leest?

Lees artikel
Waarom het begin van Genesis ook over geschiedenis gaat

Waarom het begin van Genesis ook over geschiedenis gaat

Koert van Bekkum
  • Verdieping

Verwijst het begin van Genesis naar dingen die zijn gebeurd? Of spreken de hoofdstukken vooral over ons menselijk bestaan als zodanig, en over hoe God redt? Het laatste natuurlijk, aldus ds. Ulbe van der Meer afgelopen mei in dit blad. Laten we het profetisch-symbolische karakter van het paradijsverhaal omarmen. Dan zijn we af van ingewikkelde discussies over historiciteit, leren mensen hoe mooi en krachtig de Bijbel spreekt, en werpen we geen onnodige drempels op voor jongeren en buitenstaanders. 

Lees artikel
Waarom in het kerkblad Onderweg mag klinken dat de slang in het paradijs niet sprak

Waarom in het kerkblad Onderweg mag klinken dat de slang in het paradijs niet sprak

Redactie
  • Redactioneel

Er is alle reden om binnen de Nederlandse Gereformeerde Kerken van gedachten te wisselen over hoe je het begin van Genesis leest en welke plek de zondeval daarin inneemt. Reina Wiskerke besprak in haar column het opinieartikel van dominee Ulbe van der Meer over Genesis 3 (ND 6 juni, link). Ze vroeg zich daarin af waarom Onderweg, maandblad voor de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK), zijn opvatting ‘dropt’ bij de lezers, zonder reflectie op de noodzakelijkheid, reikwijdte en consequentie van zijn opvatting.

Lees artikel
Het geheim van de kerk

Het geheim van de kerk

Cors Visser
  • Boekbespreking

Het was de ondertitel die me naar dit boek deed grijpen: herontdekken wat de kerk is. Na het omslaan van de laatste bladzijde was er een lichte teleurstelling. Dit boek gaat niet in de eerste plaats over de kerk. Maar naast teleurstelling was er ook een aangename verrassing: Wright werpt nieuw licht op Handelingen en ja, ook een beetje op de kerk. Wat de Britse nieuwtestamenticus doet, is de lezer in iets meer dan 200 bladzijden meenemen door heel Handelingen. Elk hoofdstuk behandelt drie of vier hoofdstukken, met uitzondering van Handelingen 1 en Handelingen 17 – die krijgen beide een eigen hoofdstuk. Door deze aanpak zit er vaart in het boek en komen de kwaliteiten van Wright naar voren: grote lijnen trekken en vergelijkingen maken met andere Bijbelboeken en verhalen. Voor mensen die Tom Wright doorgaans wijdlopig en ongestructureerd vinden – zoals ikzelf – is dit boek een stuk prettiger leesbaar. Een aantal hoofdthema's uit eerder werk komt voorbij: de nadruk op de opstanding van Jezus, het koninkrijk van God en de ontmoeting van hemel en aarde. Via Handelingen valt daar weer nieuw licht op.

Lees artikel

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief