GKv-synode gevraagd om doopvraag aan te passen

2

De GKv Amersfoort-De Horsten vraagt de komende GKv-synode om de eerste doopvraag in het doopformulier anders te formuleren.

(beeld kzenon/iStock)

(beeld kzenon/iStock)

Sinds 2017 luidt het eerste deel van de vraag: ‘Erkent u dat N.N. zondig en schuldig ter wereld is gekomen en uit zichzelf niets goeds kan doen …’ Volgens De Horsten zeggen de woorden ‘uit zichzelf niets goeds kan doen’ inhoudelijk iets anders dan de vroegere tekst (‘aan allerlei ellende onderworpen’) en kan de nieuwe tekst vervreemdend werken tegenover gasten die bij de doop aanwezig zijn.

De classis Amersfoort ondersteunt dit verzoek en beveelt de synode aan de doopvragen in meer eigentijdse taal te formuleren. Uit de classisbespreking bleek dat diverse Amersfoortse GKv-gemeenten in de praktijk de doopvragen herformuleren of er een uitleg aan toevoegen.

Nieuwe formuleringen

CGK-predikant Bert Loonstra schreef vorig jaar een blog over zijn moeite met de formulering van de doopvraag en ook de GKv Leek kaartte het thema destijds aan. In Leek hanteert men voor de eerste doopvraag de formulering die ook in de Plantagekerk (GKv Zwolle-Centrum) wordt gebruikt:

‘Jullie kinderen zijn één voor één prachtige en unieke schepsels van God! Maar ze zijn geboren in een wereld waar zonde en gebrokenheid heersen en daar hebben ze zonder het te weten ook deel aan. Zonder Christus zou hun leven geen toekomst hebben. Geloven jullie van harte dat jullie kinderen dankzij het offer van Christus voor God heilig zijn? En geloven jullie dat de doop de manier is waarop zij nu als lid van Christus in zijn gemeente worden ingelijfd?’

Ook in de NGK De Ontmoeting (Voorthuizen-Barneveld) is de ervaring dat de doopvragen niet altijd helder overkomen. De eerste vraag wordt daar als volgt onder woorden gebracht:

‘Belijden jullie dat het leven van jullie kindje alleen dankzij het kruis en de opstanding van onze Heer Jezus Christus is gered van zonde, dood en oordeel, van welke redding de doop een teken en zegel is?’ Bij de voorbereidende doopgesprekken gebruikt deze gemeente een doopfolder, waarin de betekenis van de doop besproken wordt.

Delen.

Over de auteur

2 reacties

  1. Dat de mens in zonde geboren wordt, blijkt uit Psalm 51 : 7, waar David het volgende schrijft: “Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen”. Dat is volgens mij iets anders dan wat men nu in het doopformulier wil zetten.

  2. ‘…Maar ze zijn geboren in een wereld waar zonde en gebrokenheid heersen en daar hebben ze zonder het te weten ook deel aan. ‘
    Dat is waar. En zonder het te weten zijn ze in zonde ontvangen en geboren. Maar die onwetendheid neemt niet weg dat de zonde zit in de aard…. van het lieve kleine zeer afhankelijke babietje.
    En waar komt nou die zonde en gebrokenheid vandaan?
    Koning David is er heel eerlijk over – ook in het bijzijn van gasten.
    Psalm 51: ik was al schuldig toen ik werd geboren, al zondig toen mijn moeder mij ontving. (7)
    Zijn wijze zoon Salomo had het ook al in de gaten: Er is geen mens op aarde die nooit zondigt, die alleen maar goed is en altijd rechtvaardig (Prediker 7 :20). Paulus, door studie, introspectie en ervaring schrijft in dezelfde lijn als David and Solomo: ‘…. ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is…. het is zonde die in mij heerst. (Rom. 7: 18,20).

    The Times once sent out an inquiry to famous authors, asking the question, “What’s wrong with the world today?” and Chesterton responded simply,

    “Dear Sir,

    I am.

    Yours, G.K. Chesterton.”

    Wat een verdrietige verarming als mensen oneerlijk de zondeschuld bij de wereld leggen, en niet bij zichzelf.
    Mijnheer Pelagius zou zijn goedkeuring wel aan geven, denk je ook niet?

Laat een reactie achter