God aan het werk

OnderWeg nr. 5 | jaargang 7 | 3 april 2021

Bent u abonnee? Log in en blader door het nummer, download het als pdf of lees alle afzonderlijke artikelen online.

Nog geen abonnee? Meld je aan voor een gratis proefabonnement en download het nieuwste nummer gratis!

U moet u inloggen om dit artikel te bekijken. Inloggen om toegang te krijgen.

Thema

  • (beeld Kieferpix/iStock) Het is altijd, overal Pasen - Reinier Sonneveld over een van de spannendste vragen die je jezelf als gelovige kunt stellen en die een immens verschil kan maken in je geloofsleven: waar is God op dit moment? En daaraan verwant: wat doet God eigenlijk op dit moment?
  • (beeld Jacob Lund/Shutterstock) God aan het werk! - Zijn we niet te sceptisch of te oppervlakkig om God nog aan het werk te zien? Pieter Kleingeld daagt je uit om op zoek te gaan naar wat God nu doet. En dat op drie niveaus: wat doet God in je leven, in de kerk en in de wereld.
  • (beeld vaitekune/iStock) ‘Ik herken God het meest in moeilijke tijden’ - ‘Je ziet God niet, maar met de ogen van het geloof kan ik wat Hij doet soms in mijn leven herkennen.’ Tegelijk vindt Alex Overbeeke het spannend om het erover te hebben voor dit interview. Want het raakt toch aan het intiemste van je geloofsleven: Gods weg met jouzelf. Bovendien, waarin hij Gods hand ziet, zal door een ander als toeval gezien worden.
  • (beeld vaitekune/iStock) ‘Ik word vaak verrast door wat de Geest laat zien’ - Wat ze doen, levert de gemeente geen nieuwe leden op en toch gaan ze door. ‘Want dit is onze opdracht.’ Dat zeggen pastoraal werker Pauly Rebel en predikant Alex Boshuizen over wat zij de herbergfunctie van de Petrakerk noemen. In hun bediening ervaren zij een ontspannen verwondering over wat God doet en hoe Hij hen gebruikt.

 

 

Algemeen

  • (beeld Mart/Lightstock) Op anderhalve meter afstand van Jezus - Anderhalve meter afstand. Dat is al langer dan een jaar het nieuwe normaal. We moeten allemaal afstand houden. Deze coronacrisis kan je ook op afstand van God en Jezus plaatsen. Je wilt wel dichterbij, maar het lukt je gewoon niet. Iemand zei tegen mij: ‘Alle mooie woorden die we altijd zeggen en zingen, ze komen gewoon niet bij mij binnen. God en Jezus staan voor mij op afstand.’ Maar hoe erg is dat?

 

 

Rubrieken

  • 060303_Introductie EstherdeHek-4 Leef je geloof - Wakker worden in een politieke realiteit die niet overeenkomt met je Twitter-timeline, ken je dat?
  • 051917 Column 1 foto 1 Column: ‘Onvrijwillig’ spaargeld - Iets nieuws is het begrip ‘onvrijwillig’ spaargeld. Je zou denken: hoe kun je nu onvrijwillig sparen? Als je wilt sparen, kies je daar toch zelf voor? Maar dat is door de coronacrisis lang niet altijd het geval.
  • 041527 Column 2 foto Column: Het allerbelangrijkste - Nooit eerder zag en voelde ik hoe essentieel het is voorbereid te zijn op je dood. En hoe heilzaam dat is voor de achterblijvers.

  • (beeld Jaco Klamer) Biddag voor kinderen – maar dan anders - Prachtige diensten zijn het vaak: bid- en dankdagdiensten voor kinderen. In 2021 waren er allerlei creatieve manieren om kinderen toch te betrekken bij het bidden voor gewas en arbeid.
  • (beeld Pixabay/Pexels) Aandacht voor klimaat in de Tabernakelkerk - Maarten Maris, diaken van de Tabernakelkerk (NGK) en lid van de werkgroep ‘Zorg voor de aarde’, maakte zijn gemeenteleden warm voor een webinar over het klimaat op 21 maart.
  • Nieuwe gewoontes vormen in Arnhem - Over ‘God in de supermarkt’ gaat het ook in de Koepelkerk in Arnhem (GKv). Duurzaam leven vinden ze in de Koepelkerk heel belangrijk, maar hoe kom je zo ver om je gedrag aan te passen?
  • 070518 praktijklokaal beeld2a Christelijke muziek via Spotify - Voor christelijke muziek via Spotify zorgt Het Kruispunt (GKv Pijnacker-Nootdorp). Ze zijn daar geïnspireerd door Arbeidsvitaminen.


  • (beeld Prixel Creative/Lightstock) Jezus is je een stap voor - Dat de grafsteen die voor Jezus' graf lag, gebruikt wordt als preekstoel voor de allereerste paaspreek, is tekenend voor de beweging die Jezus in gang zet: van de dood naar het leven. Jezus is je altijd een stap voor. Je vindt Hem niet door stil te blijven staan bij de dood. Jezus vind je door je om te draaien. Laat de dood achter je en draai je om naar het leven.

  • (beeld David Meulenbeld) Kathleen Ferrier: ‘Als je meer over elkaar weet, is de ander niet zo bedreigend’ - Na haar afscheid van de Haagse politiek in 2012 woonde en werkte Kathleen Ferrier (1957) vijf jaar in Hong Kong. Nu is ze voorzitter van de Nederlandse Unesco-commissie en zet ze zich onverdroten in voor vrouwenrechten, democratie en de doorwerking van het slavernijverleden. Onlangs verscheen haar boekje Hoe wij hier ook samenkwamen.

  • Kazuo Ishiguro, Klara en de zon, Amsterdam (Atlas Contact), 2021.
352 pagina’s, € 22,99, ISBN 9789025470029. Opofferende liefde van een apparaat - De roman 'Klara en de Zon' gaat over een Kunstmatige Vriendin, een robot dus. Laat maar, dacht ik. Tot iemand me uitdaagde er toch mee aan de slag te gaan. En dat is me goed bevallen, want Ishiguro vertelt met vaardige hand een buitengewoon relevant verhaal.

  • (beeld nastya_gepp/Pixabay) ‘Ik weet wel wat ze willen horen…’ - Laten we elkaar de norm van een volkomen zekerheid niet opleggen. Ik denk dat we als kerken niet bang moeten zijn voor twijfel. Twijfel is nog geen ongeloof.