Nieuwste nummer

OnderWeg | Jaargang 3 | Nr. 12

U moet u inloggen om dit artikel te bekijken. Inloggen om toegang te krijgen.

Thema

  • Thijs Tromp: 'Je moet verschillen tussen mensen niet wegpoetsen. 			Sommige mensen kunnen bepaalde dingen beter dan anderen.' (beeld Maarten Boersema) Thijs Tromp: ‘Zonder deze mensen begrijp ik het evangelie niet’ - Voor inclusief kerk zijn bestaat geen theorie. Je begrijpt het alleen door als mensen met en zonder een beperking met elkaar in gesprek te gaan en over die ontmoetingen te vertellen, zegt theoloog en Reliëf-directeur Thijs Tromp.
  • ‘Samen geloven? Gewoon doen!’ - ‘Doe zo gewoon waar mogelijk en zo speciaal waar nodig.’ Deskundige José Korsaan van de Bijbelmethode Bijzonder! en de predikanten Rein Hoekstra en Maurits Oldenhuis vertellen over inclusief kerk zijn in de praktijk.
  • God heeft iedereen een plaats gegeven. Geen plaats op de tribune, 			waar hij of zij netjes stil moet zitten, maar een onmisbare plaats in het 			lichaam. (beeld Rawpixel.com/Shutterstock) Een beetje kerk is inclusief - Inclusie hoort bij kerk zijn, daar is geen twijfel over mogelijk. Iedereen hoort erbij. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Al decennialang worstelen kerk en maatschappij met dit thema. 1 Korintiërs 12 leert waar inclusie werkelijk om gaat: het herkennen van Gods gaven aan zijn gemeente.

 

 

Algemeen

  • De heilige Geest is volgens Jan Veenhof de kracht die hemel en aarde verbindt. (beeld Dennis Gorohovskiy/Shutterstock) De twee handen van God - Wat is dat toch, dat het voor een christen vaak lastiger is om iets zinnigs te zeggen over de heilige Geest dan over Jezus Christus? Van de Geest kun je je minder gemakkelijk een concrete voorstelling maken. En misschien zijn we eraan gewend geraakt om Christus en alles wat Hij voor ons gedaan heeft op de voorgrond te plaatsen. De Geest zou dan meer achter de schermen bezig zijn: belangrijk, maar niet opvallend, en altijd dienstbaar aan Christus. Maar bewijzen we de Geest op deze manier wel genoeg eer?

 

 

Rubrieken

  • Eline de Boo. Column: Vieren en trakteren - Pinksteren. Daar zijn we verlegen mee. We zingen mee, maar dat is het dan.
  • Wim van der Schee. Column: In het land van het avondmaal - Zelfs in een gereformeerde kerk kun je genezen van de ziekte van de persoonlijke verhouding met God en het grote belang van jouw keuze voor Hem.
  • Ad de Boer b Redactioneel: Herdenken - Hoe herdenken wij ons verleden? Gloriëren we à la Vicksburg en foezelen we schaamteloos de kwalijke kanten weg? Of herdenken we à la Selma, bescheiden en sober?

  • ‘Voor ons als gelovigen is gebed een onophoudelijke noodzaak.’ Digitale gebedskalender in Deventer - De samenwerkingsgemeente van CGK, GKv en NGK (3GK) in Deventer kent al meer dan tien jaar een gebedskalender. Nu blijkt dat mensen de kalender ook graag digitaal ontvangen.
  • De afspeellijsten zijn te vinden op het YouTubekanaal van de GKv Enschede-Zuid. Profiel voor de eredienst in de GKv Enschede-Zuid - Wie op Facebook de GKv Enschede-Zuid volgt, kan al op zaterdag de playlist van de dienst van de zondag erop bekijken en via YouTube beluisteren. In de kerkelijke taal heet zo’n playlist liturgie, maar dat woord wordt niet gebruikt.
  • Bij de tekst Openbaring 21:6 leverde Gisella Hartman een foto uit Turkije, met daarop waterbronnen. Jaarthema Wezep in beelden - Het gezamenlijke jaarthema van de GKv en de NGK in Wezep is dit seizoen ‘Achter Jezus aan, ga je mee?’ Hoe geef je zo’n thema nu weer in beelden?

  • 031218 Stimulans foto 4 Stimulans: Liefde, pastoraat en een app - De rubriek Stimulans haalt uit het enorme aanbod aan toerustingsmateriaal op geloofsgebied elke keer een aantal krenten uit de pap. Deze keer aandacht voor liefde, pastoraat en een nieuwe app.

  • (beeld pytyczech/123rf.com) Hij > ik - Hij groter dan ik. Het ziet eruit als een formule. Een goede formule brengt een grotere werkelijkheid terug tot de essentie. In één oogopslag zie je waar het om gaat. ‘Hij > ik’ is de formule die de essentie beschrijft van het leven van al Jezus’ volgelingen.

  • Willem van der Deijl: ‘Ik besef steeds meer dat, ondanks ons gebrek aan toewijding, het God zélf is die klopt op het hart van moslims.’ (beeld Jaco Klamer) ‘Ik ben een beginnende en slechte leerling’ - Net als zijn ouders ging Willem van der Deijl de zending in. Ondanks zijn werk in Libanon, voor IFES en voor Evangelie & Moslims, voelde hij zich altijd amateurtheoloog. Totdat hij zich in Kampen verdiepte in de theologie van de vervolgde kerk. ‘Vervolgde christenen kunnen ons leren kerk in de marge te zijn.’

  • Als jeugdwerker kun je activiteiten organiseren waarin jongeren met zichzelf, anderen en God geconfronteerd worden, zoals een bezoek aan Opwekking of New Wine, een kloosterweekend of een Taizéreis. (beeld Tatjana Splichal/Shutterstock) Doen wat je zegt - De practice what you preach-instelling kom ik als jeugdwerker vaak tegen onder gelovige jongeren en jongvolwassenen.