Nieuwste nummer

OnderWeg | Jaargang 3 | Nr. 8

U moet u inloggen om dit artikel te bekijken. Inloggen om toegang te krijgen.

Thema

  • De Nederlandse kerkelijke situatie lijkt qua aanbod op een catalogus. De optielijst is bijna oneindig en er zijn haast meer modellen dan kopers. (beeld BigMouse/Shutterstock) Reformatieherdenking: dank- of rouwdienst? - 2017 is het jaar waarin op veel plekken de Reformatie herdacht wordt. We zijn nu vijfhonderd jaar verder en dus is het tijd voor, ja, voor wat eigenlijk? Een herdenking? Een feestje? Of valt er ook wat te betreuren?
  • Genade is de olie die de kerk draaiende houdt. Maar het is een etherisch goedje. Niet te vangen in een kerk, niet in een systeem te persen, niet dogmatisch te verankeren. (beeld apichart sripa/Shutterstock) Genade alleen is niet genoeg - Genade is een etherisch goedje. Het verdampt op miraculeuze wijze als je je blik erop begint te richten. Je kunt er geen systeem op bouwen, laat staan een kerk. Maar we zullen het avontuur moeten wagen om ervan te leven.
  • Commandant Hans van Vliet: 'Ik weet zeker dat dagelijks in honderden, zo niet duizenden gesprekken het perspectief van het evangelie naar boven komt.' (beeld Leger des Heils) Genade is geen pakketje dat je overhandigt - Voor de westerse middle-of-the-roadchristen is het sola gratia van de Reformatie stilaan een huis-tuin-en-keukeningrediënt voor degelijke verkondiging geworden. Maar voor wie in de goot ligt, of van huis en haard verdreven is, kan genadeverkondiging bevrijding betekenen die de ellende in een eeuwig perspectief plaatst.
  • Arie de Rover: ‘Wie ben ik als ik bijvoorbeeld mijn stembanden – zo 			essentieel voor het spreken – kwijtraak?’ (beeld Elisabeth Ismaël) Arie de Rover: ‘Genade is relationeel’ - Genade is een kernwoord in het christelijk geloof. Enkele jaren geleden schreef Arie de Rover er het boek 'Leven na de genadeklap' over. OnderWeg praat met hem.
  • Maarten Luther in Eisleben, de plaats van zijn geboorte en dood. Vrij en vrolijk door geloof alleen - In mijn boekenkast staat een plastic Luther-poppetje van het merk Playmobil. De fabrikant maakte onlangs bekend dat dit zijn bestverkopende product ooit is. Blijkbaar is Luther nog altijd in staat om mensen te boeien, ook vijfhonderd jaar na zijn beroemde 95 stellingen.

 

 

Algemeen

  • Iemand vertelde dat hij altijd bang was onbewust iets verkeerds te doen, waarvoor hij streng gestraft zou worden. Die angst raakte hij kwijt door het geloof in Jezus Christus. (beeld FS-Stock/iStock) Bekeringsverhalen beoordelen - In de pers lees je wel verhalen van asielzoekers die hier als moslim kwamen, maar naderhand tot het christelijk geloof zijn overgegaan. Dat voeren ze dan aan als een reden waarom ze niet kunnen terugkeren naar het land van herkomst, omdat ze daar nu gevaar lopen. Maar hoe weet je zeker dat dit niet maar een verzinsel is om uitwijzing te voorkomen?

 

 

Rubrieken

  • Esther Spiering-de Hek. Column: Verdwenen fierheid - Kunnen wij ons in de CGK eigenlijk nog wel enige vorm van kerkelijk isolement veroorloven? Kunnen we het ons veroorloven om op plaatselijk niveau niet eens het gesprek aan te gaan met andere gereformeerde kerken?
  • Eline de Boo. Column: Chocolade - Wat helpt jou om stilgezet te worden bij het intense, diepe lijden van Christus? Jezelf dingen ontzeggen, als zeer bescheiden afspiegeling van alles wat Jezus voor ons opgaf? Geeft het een goed gevoel dat je zelf toch ook nog iets doet?
  • Ad de Boer b Redactioneel: Vijftig jaar EO - De EO-geschiedenis is het verhaal van mensen: gelovig, toegewijd, soms klunzend en falend. Maar dwars daardoorheen ook het verhaal van God. Hij gebruikte de EO om mensen radicaal te veranderen.


  • vuBOluthervoorleken1216.indd Stimulans: Luther, Kerkproeverij en lijden - De rubriek Stimulans haalt uit het enorme aanbod aan toerustingsmateriaal op geloofsgebied elke keer een aantal krenten uit de pap. Deze keer aandacht voor onder meer Luther, de Kerkproeverij en lijden en volhouden.

  • (beeld crossstudio/iStock) En God sloeg met zijn vuist op tafel - Dit is Pasen ook: God kiest positie in de grote clash tussen recht en onrecht in deze wereld. Hij slaat met de vuist op tafel, slaat de goddeloze lam en komt de rechtvaardige te hulp.

  • Leendert Verheij: ‘Soms zie en hoor ik mensen standpunten innemen waarvan ik denk: tja, dat zou in de kerk toch anders moeten kunnen.’ (beeld Jaco Klamer) Verheij: ‘Conflicten zijn er tot de jongste dag’ - ‘De Bijbelse gedachte van de tienden kan volgens mij ook inspiratie bieden voor de tijd die je aan kerkenwerk besteedt.’ Leendert Verheij, president van het gerechtshof in Den Haag, is zowel plaatselijk als landelijk actief in de Nederlands Gereformeerde Kerken. Zijn krachtbron: elke dag beginnen met een halfuur stille tijd.

  • De kerk zou volgens de twintigers een plek moeten zijn waar je je hart kunt delen, en ook je spullen. Een plek met eten en drinken voor iedereen. Zelfs een plek waar je je fiets kunt laten repareren. (beeld anatols/iStock) Twintigers over hun droomkerk - Twintigers beseffen heel goed dat ze niet in hun eentje kunnen geloven, maar velen voelen zich in de kerk niet gezien. Ze vinden er geen antwoorden op hun vragen en raken vaak teleurgesteld in de kerk. Op het event ‘Hier ben ik!’ bleek dat twintigers vooral behoefte hebben aan ontmoeting, ruimte voor twijfel en de kerk als een plek om je leven te delen.